EXTRAESCOLARS

Activitats extraescolars trimestrals

SERVEI DE MENJADOR

Servei de menjador amb cuina pròpia

GESTIÓ LLIBRES DE TEXT

Projecte de reutilització de llibres d'ESO i compra de llibres de Batxillerat

16 de febrer del 2017

DOS CANVIS D'ÚLTIMA HORA A LA SELECTIVITAT

La Generalitat capeja el temporal de la selectivitat amb dos canvis a última hora. L'assignatura de modalitat escollida en la fase general podrà ponderar per a la fase específica sense que calgui tornar-se a examinar

La Generalitat ha decidit incorporar dos canvis en la modificació de la selectivitat del 2017 anunciada la setmana passada en un intent contra rellotge de calmar les protestes de professors i estudiants de segon de batxillerat. Aquests consideren que el nou format perjudica els seus interessos quan tot just falten quatre mesos per a les proves. Dos professors consultats per aquest diari les han considerat un «pedaç que alguna cosa fa» i una «solució enginyosa per apagar el foc».

La primera modificació és que Història de l’Art formarà part del paquet de cinc assignatures de la fase general obligatòria, que puntuen entre totes amb un màxim de 10. Els alumnes hauran d’examinar-se de quatre assignatures com fins ara (Llengua Catalana i Literatura, Llengua Castellana i Llengua estrangera, més una a triar entre Història o Història de la Filosofia), mentre que per a la cinquena matèria es podrà optar entre Llatí, Matemàtiques, Matemàtiques aplicades a les Ciències Socials i –la novetat– també Història de l’Art. L’elecció, a més, no haurà d’estar condicionada necessàriament al batxillerat cursat.

LA CINQUENA MATÈRIA

En la protesta de la setmana passada, els estudiants lamentaven que el ventall per a la cinquena matèria s’hagués reduït, en compliment de l’ordre ministerial que regula aquests exàmens, ja que en la selectivitat del 2016 entraven les 20 assignatures de modalitat. Tradicionalment, els alumnes comptaven amb aquest examen per apujar la nota ja que s’escollia una matèria molt favorable.

El segon canvi és que l’assignatura de modalitat escollida en la fase general podrà ponderar per a la fase específica si s’obté una nota mínima de 5. I no caldrà tornar-se a examinar. És a dir, un estudiant podrà examinar-se de Matemàtiques en la fase obligatòria i puntuar per a les Matemàtiques de la fase de modalitat. Si tragués un 10, podria ponderar dos punts (les ponderacions depenen de la carrera que es vulgui estudiar). Precisament aquest punt era el que havia aixecat més polèmica.

S’exigeix un 5 perquè també és un requisit que es reclama a cada una de les matèries que formen part de la fase específica per poder ponderar.

Carta de la Generalitat als 
centres sobre la selectivitat
VEURE PDF
En una carta dirigida als directors d’instituts, l’Oficina d’Accés a la Universitat del Consell Interuniversitari de Catalunya ha recordat que en línies generals la prova d’accés a la universitat del 2017 mantindrà l’estructura d’anys anteriors. El fonamental és que la fase obligatòria (cinc assignatures) seguirà puntuant amb un màxim de 10, mentre que en la fase específica es podrà optar a 4 punts suplementaris, fins a un màxim de 14.

PONDERACIONS

Tampoc canviaran aquesta selectivitat les assignatures per a les ponderacions, i podran utilitzar-se les mateixes que l’any anterior. De la mateixa manera, les matèries examinades no han d’haver sigut cursades necessàriament al batxillerat. També es mantenen, com en convocatòries anteriors, els criteris d’avaluació, l’estructura i el contingut de les matèries. Les proves es realitzaran els dies 13, 14 i 15 de juny. L’específica de Magisteri serà el 16.

Prematrícula a partir del mes que ve

La prematrícula de la selectivitat del 2017, que es fa a través del portal de la Generalitat accesnet, s'obrirà durant la primera quinzena de març. Els estudiants hauran d'especificar de quina assignatura de modalitat es volen examinar en la fase general i triar fins a tres matèries més per a la fase específica. Finalment, prevaldran les dues millors qualificacions una vegada ponderades. Una d'aquestes podrà ser la de l'assignatura de modalitat elegida en la fase general.

12 de febrer del 2017

CANVIS POLÈMICS A LA SELECTIVITAT

Els grups de WhatsApp dels estudiants de 2n de batxillerat treuen fum. L’anunci que va fer dimecres la secretaria d’Universitats i Recerca sobre els canvis en la tria d’assignatures a la fase general per a la selectivitat d’aquest any ha desfermat la indignació entre els alumnes.

Fins ara els estudiants havien d’examinar-se obligatòriament de llengua catalana i literatura, llengua castellana i literatura, llengua estrangera i història o història de la filosofia, i una matèria de modalitat que podien escollir entre 20 opcions. Ara només tindran 4 opcions per triar aquesta matèria de modalitat: llatí, matemàtiques, matemàtiques aplicades a les ciències socials i història i fonaments de l’art. A la fase específica -que és voluntària i serveix per apujar nota- podran seguir triant entre 20 opcions.

Davant d’aquest fet, els estudiants han iniciat una recollida de firmes a la plataforma Change.org per reclamar que “no es canviïn les normes de joc a mitja partida”; és a dir, que no hi hagi modificacions a mitjans de curs en una prova amb tanta importància com la selectivitat. Al tancament d’aquesta edició, la petició -que van obrir dijous- havia recollit més de 12.000 firmes. “És una decisió injusta i ens havíem de mobilitzar”, apunta Sergi Cano, l’impulsor de les firmes i estudiant de La Salle Gràcia de Barcelona. “Quan queden pocs mesos per a la selectivitat no es pot canviar el plantejament que se’ns havia fet en un inici”, apunta Cano.

Cano explica que, com la majoria dels seus companys, es va assabentar dels canvis per la premsa i es mostra molt “decebut”. Les seves queixes se centren en el fet que els estudiants ja s’havien inscrit en algunes optatives des de 1r de batxillerat pensant a fer-les a la selectivitat. I ara, menys de 4 mesos abans, “han canviat les condicions”.

Una altra de les queixes és que alguns estudiants tenien pensat fer alguna d’aquestes 4 assignatures a la fase específica. “Ara es veuran en condicions de desigualtat”, expressa Cano.

El mateix opina Ada Fernández, estudiant del Col·legi Montclar d’Igualada, que es mostra preocupada per si els canvis faran que li baixi la nota i que, com a conseqüència, no pugui entrar a comuniciació audiovisual. Fernández -que es va assabentar dels canvis a la prova pel compte d’Instagram d’una bloguera- explica que “tenia coll avall que no faria matemàtiques a la selectivitat”, i considera “injust” que se’ls avisi quan queda “tan poc temps”.

Indignació als instituts

La secretaria d’Universitats i Recerca, per la seva banda, assegura que els canvis ja se sabien des del Saló de l’Ensenyament de l’any passat i insisteix que els centres coneixien la modificació, com a mínim, des de l’inici de curs.

El cas és que, tot i que el Govern va assegurar en tot moment que a Catalunya no hi hauria canvis a la selectivitat -en el marc del CIC van aprovar la continuïtat de les PAU-, no va ser fins al desembre que el ministeri d’Educació, Cultura i Esports va publicar una ordre que va garantir que no es faria una prova com la revàlida. Aquesta ordre introduïa la modificació de l’elecció de l’assignatura de modalitat de la fase general de la selectivitat.

Immersos en un estira-i-arronsa, el Govern defensa que aquesta ordre implica que el ministeri s’ha acostat al posicionament de Catalunya i no al contrari.

Davant d’aquesta seqüència de fets, els professors d’institut es mostren cansats i sorpresos pel que qualifiquen com a canvi “d’última hora” de la selectivitat. “Fa temps que amb el debat de la Lomce anem a la bona de Déu. Ens asseguraven que no hi hauria canvis però mai sabíem què passaria realment”, apunta Montse Ciuró, directora de l’Institut Doctor Puigvert de Barcelona, que lamenta haver hagut de treballar amb aquesta “incertesa”.

Segons assegura aquesta directora -i en contrast amb el que s’apunta des de la secretaria d’Universitats-, no ha sigut fins aquesta setmana que se’ls ha informat de l’última modificació de la selectivitat. “Fa molts anys que la secretaria ens reunia el primer trimestre per informar-nos de la selectivitat, i aquest any no s’ha produït la trobada”, apunta Ciuró. En aquest sentit, assegura que el claustre de l’Institut Doctor Puigvert no es mostra contrari al canvi, sinó al fet que no se’ls n’hagi informat fins ara.

Una situació similar denuncia la coordinadora del batxillerat internacional de l’Institut Moisès Broggi de Barcelona, Anna Díaz, que assegura que aquesta situació “crea angoixa” a l’hora d’organitzar el curs acadèmic. “Anem a misses dites”, conclou.

Informació i fotos: Ara.cat

11 de febrer del 2017

FASE COMARCAL DE TENNIS TAULA PER EQUIPS

Representants femenines de l'Institut: Júlia, Abril, Tate Yin i Maria
El divendres, 10 de febrer de 2017 a la tarda, es va celebrar la Fase Comarcal de Tennis taula per equips dels Jocs Esportius Escolars de Catalunya, categories aleví i infantil equips masculí i femení, al Gimnàs de l’Institut Francesc Ribalta que participava en la categoria Infantil. Hi van participar una trentena nens/es, de les escoles: Arrels I, Arrels II, Institut, Vinyet i Setelsis.

En Gerard i en David, al centre del grup
Classificacions finals Infantil:
Categoria Masculí:
1. Institut Francesc Ribalta (Gerard Redorta i David Casaldàliga)
2. Escola Arrels II (Ibai Soria i Marc Colell)
3. Escola Setelsis (Alexis Pérez i David Guilanyà)
4. Escola Arrels II (Eder Soria i Dennis Alekseei)
Categoria Femení:
1. Institut Francesc Ribalta (Maria Barniol i Tate Yin Solé)
2. Institut Francesc Ribalta (Júlia Sandoval i Abril Altarriba)

Classificacions finals Aleví:
Categoria Masculí:
1. Escola Vinyet (Bernat Carrera i Toni Sánchez)
2. Escola Setelsis (Andreu Guilanyà i Raul Espuga)
3. Escola Setelsis (Lleïr Mujal i Marçal Cardona)
4. Escola Arrels 1 (Oriol Ribó i Andreu Magin)
5 a 7.- Khalil Benahdou i Youssef Souri (Escola Arrels I), Jaume Pallissa i Carles Feixas (Escola Setelsis), Adrià Sarri i Pol Viladrich (Escola Vinyet)
Categoria Femení:
1. Escola Setelsis (Edurne Llácer i Natalia Lencinas)

Informació i fotos: Consell Esportiu del Solsonès

10 de febrer del 2017

AVALUACIÓ 4rt d'ESO CURS 2016/2017

QUÈ ÉS? És una prova que avalua les competències i coneixements bàsics que ha d'haver adquirit l'alumnat al final de l'educació secundària obligatòria en competència comunicativa lingüística (en llengua catalana, castellana i estrangera i en aranès a l'Aran), en competència matemàtica i en competència cientificotecnològica. En competència comunicativa lingüística en llengua estrangera s'avalua l'anglès, el francès i l'alemany.

QUAN ES FA? La prova es farà el dimarts dia 14 de febrer i el dimecres dia 15 de febrer de 2017.

L'horari de les proves serà el següent:
Dimarts, 14 de febrer 
9 - 10 h Matemàtiques
10 - 11 h Llengua castellana
11 - 11.30 h Descans
11.30 -12.30 h Llengua catalana

Dimecres, 15 de febrer
9 - 10.15 h Llengua estrangera
10.15 - 11.30 h Àmbit cientificotecnològic
11.30 - 12 h Descans
12 - 13 h Aranès (a l'Aran)

Es tindrà en compte la temporització de la programació curricular de quart d'ESO, per tal que la prova no inclogui continguts que encara no s'hagin treballat a mitjan curs.

Més informació: GENCAT.CAT

14 DE FEBRER - JORNADA DE PORTES OBERTES



Aquest dimarts vinent, dia 14, es farà la jornada de portes obertes a l'Institut per a totes aquelles famílies interessades a conèixer el projecte educatiu del nostre centre i especialment per aquelles que han de preinscriure els seus fills en els estudis d'educació secundària obligatòria (ESO) i batxillerat.  

A les 8 del vespre, a la biblioteca de l'institut es farà una presentació a càrrec de l'equip directiu i tot seguit es farà un col·loqui en grups reduïts on hi participaran pares i mares del centre i professorat. També es farà una visita a les instal·lacions del centre.

Us animem a venir i conèixer l'Institut!






9 de febrer del 2017

MENÚ FEBRER 2017


El menú d'aquest mes de Febrer al menjador de l'institut!


SERVEI D'EXTRAESCOLARS

L'AMPA de l'institut ofereix un descompte del 20% sobre el preu d'una activitat per trimestre i família a tots els socis de l'associació, per tant en les extraescolars que s'ofereixen de pagament el cost passa de 20,00€ per trimetre a 16,00 € si sou socis de l'AMPA.

Fou durant el curs 1994-95 que l’Institut Francesc Ribalta va començar a oferir activitats extraescolars els dimecres i divendres a la tarda.

Al llarg d’aquests anys s’ha anat ampliant l’oferta i ha passat a ser un servei que complementa la formació integral del nostre alumnat.

Les activitats extaescolars són un mitjà excel·lent per a integrar l’alumnat nouvinguti contribuir a la formació en valors com la tolerància, el respecte als altres, la cooperació, el treball en equip i el respecte a les normes, entre d’altres, així com millorar la confiança en un mateix, la capacitat de decisió i l’esforç de superació.

Cada trimestre disposareu d’una àmplia i variada oferta d’activitats esportives i culturals. També podeu proposar-ne de noves a la coordinadora d’activitats extraescolars o a algun membre de l’equip directiu i s’intentarà oferir-vos-les.

Desitgem que us agradin i que en podeu gaudir.


SERVEI DE MENJADOR


El menjador de l'institut funciona amb servei de cuina pròpia des de fa diversos anys. La valoració que en fem és molt satisfactòria, i vetllem sempre per oferir una bona qualitat dels aliments. Es prioritza que els aliments siguin estacionals (cuina de temporada) i ecològics, sempre que sigui possible.


Funcionament i avantatges per als socis de l'AMPA:
TALONARIS: Es compren talonaris de 10 tiquets a secretaria al preu de 53,00 €. 
Els socis de l'AMPA 50,00 € (descompte de 3,00 €)
TIQUETS: Ocasionalment es pot comprar un sol tiquet a consergeria al preu de 6,50 €. 
Els socis de l’AMPA, 5,50€. (descompte d'1,00 € per tiquet)
Es lliuren a consergeria abans de les 10 del de matí del dia del dinar. Si se sap amb antelació és millor lliurar-los abans.

S'ofereix, de dilluns a dijous, un menú amb dos primers i dos segons a triar i dieta si escau.

Atenen l’alumnat una cuinera i un professor de guàrdia. Sempre hi ha un membre de l'equip directiu de guàrdia.

També s’ofereix servei d'esmorzars, cada dia, a l’hora del primer pati.

L’AMPA és l’entitat que contracta el personal necessari perquè es pugui dur a terme el servei de menjador. Aquest és un servei de gran envergadura i que considerem molt útil, però que no podria realitzar-se si aquesta associació no existís